De reorganisatie die het Finse mediaconcern Sanoma in het najaar van 2013 aankondigde, begint zijn vruchten af te werpen. Het concern maakte vorig jaar weer winst, waar een jaar eerder nog een groot verlies werd geleden.

Dat maakte Sanoma, in Nederland eigenaar van onder meer de televisiezenders van SBS en tijdschriften als Libelle en Donald Duck, donderdag bekend.

De nettowinst kwam uit op 61,6 miljoen euro. In 2013 ging nog een verlies van 320,3 miljoen euro in de boeken.

In het vierde kwartaal vorig jaar werd wel ruim 104 miljoen euro verlies gemaakt, tegen dik 31 miljoen een jaar eerder. De resultaten werden onder meer gedrukt door lagere advertentie-inkomsten. Ook ingrepen in verband met de reorganisatie haalden de winstgevendheid omlaag.

Tijdschriften in Nederland afgestoten

In Nederland presteerde Sanoma vorig jaar iets slechter dan een jaar eerder, voornamelijk als gevolg van zwakkere resultaten op digitaal gebied en kosten in verband met investeringen in verschillende crossmediale initiatieven. De operationele winst van de activiteiten in Nederland, exclusief bijzondere posten, kwam uit op 65 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog dik 73 miljoen.

Mede doordat er vorig jaar veel tijdschriften werden afgestoten, daalde de jaaromzet van Sanoma met 8,7 procent tot ruim 1,9 miljard euro. In Nederland liep de omzet met 4,8 procent terug tot een kleine 653 miljoen euro. Deze terugval was in lijn met de verwachtingen van het bedrijf. Sanoma rekent erop concernbreed pas vanaf 2016 weer te groeien op eigen kracht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl